Uw zoekopdracht

Haags Zoekplaatje 471

klik om te vergroten
Theo Meyer legde rond 1967 deze Scheveningse pensionhoudster vast. Bij foto 5.09559 in de Haagse beeldbank staat (stond) vermeld dat het mogelijk de Utrechtsestraat is. In dat korte straatje was het echter niet. Om volledig in te zoomen ga naar foto 5.09559.

Hoefkade 41, Den Haag.





naam/datumwaar?hoe zeker?toelichting
Hans de Haas.
17-4-2018 12:47
Renbaanstraat hoek Katwijksestraatik weet het bijna zekerDeze erker heeft een drievlakruit en daar zijn er niet zoveel van. Bovendien staan de muren naast de erker schuin, dus moet het een hoekpand zijn. Dus de Renbaanstraat, waar veel erkers voorkomen, even bekeken en gelijk BINGO! met foto HGA001318470 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
17-4-2018 13:16
n.v.t.niet van toepassingHans, ik zie rechts en links van de erker een profiellijst, ter hoogte van de vensterbank. In de Renbaanstraat hoek Katwijkstraat zie ik dat niet. 
Stefan de Leeuw
18-4-2018 14:48
N.v.t.niet van toepassingVoor alle zekerheid: Wim, is het 100% zeker dat dit Scheveningen is? Natuurlijk heb ik daar vroeger volop bordjes "Zimmer frei" gezien, maar o.m. ook in de omgeving van Den Haag HS werden wel kamers aangeboden. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
18-4-2018 14:53
n.v.t.niet van toepassingStefan, we moeten hierbij afgaan op de fotograaf die we het niet meer kunnen vragen. Iemand kan de locatie vergeten of zich vergissen in de straat, maar van de Stationsbuurt Scheveningen maken is toch iets anders. Maar een garantie geef ik niet.  
Hans de Haas.
18-4-2018 15:42
Nog onbekend.niet van toepassingInmiddels ben ik Scheveningen rond geweest en nergens anders dergelijke erkers tegen gekomen. Er zijn een paar straten waar erkers in dergelijke uitvoering voorkomen, maar veel zijn kennelijk weleens gerenoveerd en zitten er nieuwe platen in. Daar waar die hoogpolig gestoffeerde viervoeter uit het raam hangt zit een vlaggenstok houder en deze heb ik ook nergens aangetroffen. Ook de regenwater afvoer links van de erker is zeldzaam, de meeste welke ik heb gezien zitten rechts. Ik blijf bij de directe omgeving van de Renbaanstraat, daar zijn de meeste van deze erkers en mogelijk zien andere speurders iets wat ik heb gemist. 
Martin Snuverink
19-4-2018 00:09
Van Egmondstraat 57, hoek Van Brederodestraat (Geuzenkwartier)het zou heel goed kunnenDe erker moet dan wel geheel vernieuwd zijn, wat gezien de verwaarloosde toestand op het zoekplaatje goed denkbaar is.
Volledige sloop van het pand na 1967 lijkt me niet goed denkbaar.
De oriëntatie met de zon lijkt me passend. Let op de regenpijp.
Geen archieffoto's anders dan 0.72445. Bekijk het met streetview. 
René Bontje
19-4-2018 00:36
niet van toepassing@martin Snuverink: deze locatie zag ik gisterenmiddag ook, maar de enige overeenkomst op detail met het ZP is de bies van gele/rode/gele bakstenen ter hoogte van de onderdorpel van de vensters. Overigens lijkt de serre in de Van Egmondstraat beduidend smaller dan die van het ZP.

Bovendien zou de regenpijp er dan rond 1967 geweest zijn, in 1992 niet meer en nu weer wel? Zie BB 0.71693.  
Martin Snuverink
19-4-2018 10:19
Van Egmondstraat 57, hoek Van Brederodestraathet zou heel goed kunnenDe argumenten waarmee René Bontje de Van Egmondstraat afwijst, vind ik niet sterk. Ik had al aangegeven dat de erker vernieuwd moest zijn. Bouwjaar is 1913, na 54 jaar (in 1967 kan de erker in dit corrosieve gebied gemakkelijk verweerd zijn en erna vervangen door een sobere erker zoals Paul Kempff die in 1992 heeft aangetroffen en ook nu te zien is. Een in 1967 aanwezige regenpijp was er in 1992 niet meer, maar nu weer wel. Kennelijk was die pijp toch nodig. Allemaal plausibel.
Als we de breedte van de erker definiëren als de afstand tussen de buitenkanten van de hoekstijlen, bereken ik aan de hand van de foto’s voor Van Egmondstraat 57 en het zp vrijwel dezelfde waarde: 2,20 tot 2,25 m, uiteraard een benaderde waarde.
In beide gevallen hebben de schuine hoeken een doorlopende verticale voeg.
Het huis was met minstens 7 kamers zeldzaam groot voor deze buurt en goed voor een pension met meerdere kamers.
Ik pleit ervoor eerst te bewijzen dat het hier niet is alvorens verder te zoeken.
 
René Bontje
19-4-2018 11:41
niet van toepassingHet venster links op het ZP heeft voor zover ik kan zien een hardstenen vensterbank, in ieder geval geen tegels zoals v.Egmondstraat 57. Bovendien zit het veel dichter bij de verticale voeg dan op genoemd adres. En dan is daar nog die profiellijst die Wim op 17-04 13:16 u. noemt. 
Martin Snuverink
19-4-2018 19:50
n.v.t.niet van toepassing@ René Bontje: Ik zie geen venster en geen vensterbank links van de regenpijp op het zoekplaatje. Wel zie ik naar links doorlopende lintvoegen en zon en schaduw. Verder kan ik niet definiëren wat daar is, want dat valt buiten beeld. Als jij het wel kan uitleggen, graag. 
Theo.B.
19-4-2018 21:31
Geen ideeniet van toepassingVanaf de linkerzijde van de erker is de foto gedoubleerd, maar daar zit zeker een venster. Onder is het houtwerk zichtbaar en in de spiegeling een spionnetje.

 
René Bontje
19-4-2018 22:39
niet van toepassingIk sluit mij geheel aan bij Theo.B., inclusief spionnetje.
Waarom Martin Snuverink dit niet kan zien is mij onduidelijk. Misschien wat spelen met helderheid en contrast? 
René Bontje
21-4-2018 01:00
Niet de Van Egmondstraatik weet het zekerOf Martin Snuverink inmiddels het venster links van de erker al heeft kunnen vinden weet ik niet, maar de plaats van het daar zichtbare spionnetje zou, als het de van Egmondstraat zou betreffen, geen zicht geven op wat zich voor de toegangsdeur van nr. 57 bevindt. Zie:

https://goo.gl/maps/UHCHVXbZRP52

Wellicht zijn mijn argumenten nu wél sterk genoeg om de v.E straat te betwijfelen.
 
Hans de Haas.
22-4-2018 01:18
Van Tuyllstraat?het zou heel goed kunnenOp foto HGA001318480 zijn veel zaken die overeen komen. Zo is daar de lichval, een raam pal er naast, de brede raamlijsten en de andere kleuren bakstenen op de juiste hoogte. Wel mis ik op deze foto die hoogpolig gestoffeerde viervoeter, wat een poepie is dat, en de vlaggenstokhouder.. Kan natuurlijk heel goed want de "bewijsfoto" is 50 jaar later genomen. 
Stefan de Leeuw
26-4-2018 16:13
N.v.t.niet van toepassingVan bv de Stationsbuurt Scheveningen maken (18-4-2018 14:53) is niet erg waarschijnlijk, maar van de Van Egmondstraat Utrechtsestraat maken is dat evenmin, dat zijn twee andere kanten op Scheveningen. Maar als je het niet meer weet dan lijkt Scheveningen a.d.h.v. de teksten voor de hand te liggen; kan heel goed ook daar zijn maar dat hoeft niet. Ik heb ondertussen misschien wel duizend Haagse erkers bekeken – ook met schuiframen, maar dan net even anders – en het niet gevonden. Afbraak/brand pand, (gedeeltelijke) vervanging erker etc., het kan allemaal. Maar misschien herkent iemand nog eens tante Miep en haar hondje. En zonder mij verder in de discussie te willen mengen: spionnetjes werden ook wel gebruikt om de hele straat nader te bestuderen. 
Hans Klomp
26-4-2018 20:45
n.v.t.het is maar een ideeIn deze jaren kwamen de Duitse toeristen vanuit Utrecht via de Laan van NOI en de Van Alkemadelaan richting Scheveningen rijden. Langs deze route stonden "runners" met bordjes "Zimmer Frei" o.i.d. die probeerden de toeristen te laten stoppen. Vervolgens werd een kamer aangeboden en werd hen vertelt hoe er te komen. Het merendeel van de aangeboden kamers zal dus niet ver van deze route hebben gelegen en vanzelfsprekend vooral in Scheveningen. Voor het Benoordenhout is dit huis te oud, maar sommige delen van het Bezuidenhout zou nog wel kunnen. 
Hans de Haas.
28-4-2018 23:49
Keizerstraat?het is maar een ideeKeizerstraat hoek Jacob Pronkstraat lijkt er op, maar ik zie toch ook kleine verschillen. In een zeeklimaat kunnen dingen soms snel veranderen 0.36792 
Stefan de Leeuw
29-4-2018 13:08
N.v.t.niet van toepassingVolgens mij ben ik dan aan een nieuwe bril toe, want ik zie alleen maar grote verschillen. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
4-5-2018 11:01
n.v.t.niet van toepassingWaar ik nog rekening mee houd, is dat het pand nog bestaat maar dat de erker gesloopt is. Dat is hier en daar gebeurd. Ook kan het pand helemaal gesloopt zijn natuurlijk maar dat is al gezegd.  
Martin Snuverink
4-5-2018 16:36
Boven Beeklaan 245 (hoek Kepplerstraat)het is maar een ideeDe erker hangt aan een afgeschuinde (ongeveer) rechte straathoek.
Het bouwwerk dateert van circa 1900 – 1910, in elk geval van voor WOI.
Een dergelijk bord hang je natuurlijk in het zicht, dus niet in een straat zonder doorgaand verkeer.
Een dergelijke situatie doet zich op foto 0.42214/6.25619, maar ook hier is het volgens mij niet vanwege de donkere sierbanden.
Een suggestie: Boven Beeklaan 245, hoek Kepplerstraat. De erker was er in 1910 (foto 0.07994) nog niet. Bekijken met streetview. En het is ook onderweg naar Scheveningen.
 
René Bontje
5-5-2018 18:02
Niet Beeklaan 245.niet van toepassingOp het ZP zie ik geen speklaag. 
Paul Wezenberg
10-5-2018 15:47
Stationsbuurthet is maar een ideewaarom niet de Stationsbuurt, bijvoorbeeld huis hoek Hofwijckstraat Stationsplein had ook een vergelijkbare erker,
de uitstraling van dit logement lijkt mij niet echt iets voor een badgast. 
Stefan de Leeuw
10-5-2018 21:09
N.v.t.niet van toepassing@Paul Wezenberg: als gesteld 18-4-2018 14:48 ...
Maar ondanks datzelfde vermoeden heb ik het daar - Stationsplein, Stationsweg, Zuylichemstraat e.o. - niet kunnen traceren.  
d.kralt
15-5-2018 12:09
Paul Krugerlaan/omgevinghet is maar een ideeOp de hoeken van de P.Krugerlaan en haar/zijn zijstraten zijn veel erkers en lichtgekleurde steenbanden te zien. 
Hans de Haas.
15-5-2018 18:41
N.V.T.niet van toepassingIk heb ook op meerdere plaatsen gezocht. Wat bijzonder is aan deze erker, is dat naar mijn mening alle ramen schuifbaar zijn en alle raamdorpels even breed en dat ben ik behalve in Scheveningen nergens anders tegen gekomen. Kan Martin mee met deze suggestie? 
Fokke Zwaan
17-5-2018 13:03
Paul Krugerlaan, hoek Kockstraat het is maar een ideeWat D. Kralt zegt. Kan het deze niet zijn, erker vernieuwd? Lichte steenstrip, Voegen van de stenen helaas deels verduisterd door kabel camera, maar lijkt niet in tegenspraak. 
Fokke Zwaan
17-5-2018 13:34
Paul Krugerlaan, hoek Kockstraathet is maar een ideeSorry, ik vergat de streetview-link.
https://www.google.nl/maps/@52.0691859,4.288376,3a,75.9y,162.31h,105.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJDXR9D3FGVwBIyIBB6ylGQ!2e0!7i13312!8i6656 
Hans de Haas.
17-5-2018 14:30
Stevinstraat 159 ?het zou heel goed kunnenOp foto 0.68054 is een erker met heel veel overeenkomsten. Zo is links van de erker een leiding te zien en ook een muur waarvan een raam is dicht gemaakt. Ik mis wel de vlaggensteun. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
17-5-2018 15:57
Stevinstraat 159/Gentsestraat 58het zou heel goed kunnenComplimenten Hans voor deze vondst! Of dat dichtgemaakte raam ooit open is geweest betwijfel ik, maar de overeenkomst is zeer frappant. Let ook op de groeven in de verticale delen van de erker. Het bovenhuis was Gentsestraat 58. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
17-5-2018 17:14
n.v.t.niet van toepassingEen medewerker van ABN AMRO Archief, Kunst & Historie die ik hierover benaderde stuurde een foto uit 1978, maar die biedt geen nieuw inzicht. Hij gaat dinsdag zoeken naar oudere foto's.  
Stefan de Leeuw
17-5-2018 21:54
N.v.t.niet van toepassingOndanks de mooie vondst van Hans meen ik op bb 5.21008 uit 1918 te ontwaren dat de ramen toen al dichtgemetseld waren (raambelasting?). 
J.Krul
22-5-2018 10:49
N.v.t.niet van toepassingHet zou natuurlijk kunnen dat daar tussendoor een reclamebord heeft gehangen.... 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
22-5-2018 11:04
n.v.t.niet van toepassingABN AMRO Archief, Kunst & Historie heeft helaas niet meer foto's van Stevinstraat 159.  
E. Petter
22-5-2018 13:34
Niet Stevinstraat 159ik weet het bijna zekerHet rechterpaneel op het zoekplaatje, naast de klomp, is een staande rechthoek. Op foto 0.68054 is het een liggende rechthoek. 
Hans Klomp
2-6-2018 12:25
n.v.t.niet van toepassingBeste Wim, In die jaren werd er ook veel illegaal verhuurd, maar hier lijkt daar toch geen sprake van gezien de openlijke aankondiging op de gevel. Dus verhuur mét gemeentelijke vergunning. Mogelijk bestaat er een lijst van deze vergunningen "ergens" in het archief? 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
4-6-2018 10:01
n.v.t.niet van toepassingBeste Hans, ik ben geen expert in archiefonderzoek. In principe kan iedereen aan de hand van bijvoorbeeld https://www.denhaag.nl/nl/bestuur-en-organisatie/haags-gemeentearchief/archieven.htm hiernaar zoeken. Ik heb wel in een Gele Gids van 1968 twee pagina's met pensions gevonden. Ik heb daar een pdf van gemaakt en zal dat op verzoek toesturen.  
Martin Snuverink
6-6-2018 15:24
n.v.t.niet van toepassingEen tip.
Muren van afgeschuinde hoeken kunnen tussen/binnen de rechte muren liggen of buiten/tegen de rechte muren. Bij dit zp is het laatste het geval. Als je hierop let kun je een belangrij deel van de erkers wegstrepen.
 
Martin Snuverink
6-6-2018 15:33
Weimarstraat 167 / Beeklaan 261het is maar een ideeWim houdt er rekening mee dat het pand nog bestaat, maar dat de erker is gesloopt. Dit is het geval met het hoekpand Weimarstraat 167 / Beeklaan 261. De afgeschuinde muur ligt tégen de rechte muren. Er zijn profiellijsten geweest. De lichtval is OK. Het venster links past. Het is een druk en in het oog vallend kruispunt. Er is zelfs een tramhalte voor de deur en het is op weg naar Scheveningen.
Zie bb 0.07988, 5.23781 en 6.03136.
Uit bb 0.08042 blijkt dat de erker er in 1975 nog was.
Ik hik er nog tegenaan dat op het zp de speklaag bestaat uit een rij witte of gele bakstenen en op andere afbeeldingen uit een witgeschilderde band van twee baksteenlagen. Maar van het een is gemakkelijk het ander te maken en omgekeerd. Is er nog ergens een afbeelding van pakweg 1945 tot 1975?
Graag de visie van anderen.
 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
6-6-2018 15:54
n.v.t.niet van toepassingMartin, de profiellijst aan de bovenkant van de erker is op de hoek Beeklaan/Weimarstraat steeds recht, op het zoekplaatje afgeschuind. Ook mis ik de regenpijp.  
Hans Klomp
6-6-2018 17:33
n.v.t.niet van toepassingBeste Wim, stuur me s.v.p. de pdf met 2 pagina's Gouden Gids toe. 
Martin Snuverink
7-6-2018 14:37
Weimarstraat 167 / Beeklaan 261het is maar een ideeBeste Wim, deze verschillen heb ik ook geconstateerd, maar zij zijn geen reden om deze mogelijke oplossing af te wijzen. De jongste oude foto van deze hoek is van 1928 en het zp is van 1967, bijna 40 jaar verschil. In die tijd kan er heel wat veranderd zijn. Zo zijn op dit kruispunt profiellijsten verwijderd of veranderd. Een regenpijp op deze rare plaats is ook niet gebruikelijk en kan later zijn aangebracht bijv. i.v.m. wateroverlast. Op deze hoek was in 1925 noch 1928 een regenpijp.
Deze plek verdient m.i. nader onderzoek. 
Hans de Haas.
7-6-2018 17:43
Niet de Weimarstraat.ik weet het bijna zekerIn het Regentessekwartier komen voor zover ik weet nergens regenafvoerbuizen voor aan de straatzijde. Het hemelwater wordt in de goot geleid en via een lager gelegen goot aan de achterzijde afgevoerd. Daarvoor zit op de hoogste etage, zolder, een regenpijp waardoor het afvloeit. 
Martin Snuverink
7-6-2018 23:31
n.v.t.niet van toepassingHans, dit kan regel zijn, maar hierop zijn ook uitzonderingen. Zie bijvoorbeeld Copernicusstraat 119, 121 en 138. Bekijken met streetview. Maar zie vooral ook Beeklaan 299 (bij Zero Bar, aan de zijkant om de hoek in de Galileïstraat).
Het is goed mogelijk of zelfs waarschijnlijk dat deze afvoeren pas vele jaren na de bouw zijn aangebracht.
Ik vind het prima als men mijn idee naar het rijk der fabelen verwijst, maar dan a.u.b. wel met sterke argumenten. 
Theo.B.
9-6-2018 00:01
geen ideeniet van toepassingMartin, zouden we dan in de spiegeling niets iets van het Epskamp pand moeten zien?
https://www.google.nl/maps/@52.0754038,4.2802946,3a,15.4y,1.08h,98.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1svgZNsGZWH52rrswK79ZRkQ!2e0!7i13312!8i6656 
Martin Snuverink
10-6-2018 16:59
n.v.t.niet van toepassingTheo, wil je iets in de spiegeling zien, dan moet het raam gesloten zijn en het weerspiegelde object in de zon staan. Gesloten vitrages helpen ook al niet mee. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
11-6-2018 09:01
niet Weimarstraat 167 / Beeklaan 261ik weet het zekerMartin, op foto 1.20490 is bij inzoomen (alleen mogelijk bij het HGA of in de historische informatiepunten) te zien dat er geen regenpijp aanwezig was op 10-10-1975. Idem in ca. 1951, zie HGA001321757 (alleen te zien bij het HGA). Op beide foto's zijn de rechthoekige profiellijsten te zien. 
Martin Snuverink
11-6-2018 11:05
n.v.tniet van toepassingJammer. Uithuilen en opnieuw beginnen. Het moet toch te vinden zijn. 
Hans de Haas.
11-6-2018 12:26
N V T.niet van toepassingSorry Martin, ik dacht toch een sterk argument te hebben. Bovendien zit de regenpijp op een vreemde plaats, dus nog even verder gekeken en ben op meerdere foto's een dergelijke construcrie tegen gekomen. Waar we van uit moeten gaan is, dat er boven de erker een balkon zit en deze hebben heel vaak een eigen afwatering. In eerste instantie dacht ik dat de regenafvoer van het dak was en dat is op deze manier vrij ongebruikelijk, dus zoeken naar een erker met een balkon er boven. 
Martin Snuverink
12-6-2018 14:44
n.v.t.niet van toepassingHans, zo'n regenpijp zie je bij Paul Krugerlaan 83, hoek Bothastraat, HGA 0.55007, waar het niet is. 
Hans de Haas.
12-6-2018 15:24
N.V.T.niet van toepassingInderdaad Martin, alleen is dat niet 007, maar 006 waar dat heel duidelijk te zien is. Er is nog iets vreemds, beide foto's zouden hetzelfde pand moeten zijn, doch beide foto's zijn op de zelfde dag genomen zijn in verschillende richtingen.Dan is er opeens een regenpijp en staat er een lantaarnpaal voor de deur. Komt mij toch wat vreemd over, ik denk dat de omschrijving enige correctie behoefd
 
Martin Snuverink
12-6-2018 16:44
Paul Krugerlaan 118 en Paul Krugerlaan 83het is maar een ideeKijk nu eens naar Paul Krugerlaan 118 hoek Kockstraat 189. Deze hoek heeft vroeger een erker gehad. Zie bb 5.21678 uit 1934. Boven de erker was een balkon met een eigen regenpijp links van de erker. Rechts van de erker liep een stukje profiellijst met daarboven twee gescheiden sierbanden van 1 laag lichtkleurige steen, mogelijk zoals op het zoekplaatje.
Uit de bouwvergunning moet blijken wanneer de erker (vóór 1980) is gesloopt.
 
d,kralt
12-6-2018 18:49
Paul Krugerlaan/Kockstraat 210het zou heel goed kunnenIn mijn reactie van 15-5-2018 12:09 noemde ik de Paul Krugerlaan. Ik heb daar wel gezocht maar kwam er niet uit, Nu blijkt dat er in de bb twee verschillende panden hetzelfde adres gekregen hebben: de Martin genoemde 5.21678 en de door mij gevonden mogelijkheid van foto 5.21679 
Stefan de Leeuw
12-6-2018 19:28
Ik betwijfel Paul Krugerlaan/Kockstraat 210niet van toepassingDie hoek (5.21679) heb ik laatst uitgebreid bekeken, maar ik vond onvoldoende gelijkenis in zowel de verticale als de horizontale balken van het raamwerk. Dat zou dan vervangen moeten zijn en daar vond ik geen bewijs voor. 
Martin Snuverink
12-6-2018 21:41
Paul Krugerlaan 118het zou heel goed kunnenSorry. Paul Krugerlaan 83 / Kockstraat 210 is het volgens mij inderdaad niet.
Paul Krugerlaan 118 is voor mij een serieuze gegadigde, al zag de erker er in 1934 anders uit dan op het zoekplaatje. In 33 jaar kan er best wat veranderen.
De gele sierstenen lijken aardig te corresponderen.
De door Dik Kralt gesignaleerde vergissing had ik ook gezien en al doorgegeven als reactie aan de beeldbankredactie (=Wim). 
Hans de Haas.
12-6-2018 23:24
N.V.T.niet van toepassingIk heb meer locaties bekeken in het Transfaalkwartier. Het lijkt er wel allemaal op, maar wat ik daar mis zijn profielen in de raamlijsten. Deze zijn op de vergrootbare foto van het zoekplaatje duidelijker te zien.en deze vind ik wel steeds terug in Scheveningen. Dus wat mij betreft blijf ik toch bij Scheveningen. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
13-6-2018 09:23
n.v.t.niet van toepassingDe gesignaleerde fouten heb ik inmiddels verbeterd, morgen zou dit zichtbaar moeten worden. De redactie van de ingestuurde reacties doe ik overigens niet alleen maar met een collega. 
Martin Snuverink
13-6-2018 12:28
n.v.t.niet van toepassingHans, kun je voorbeelden geven (beelden of adressen) van door jou bedoelde profielen in de raamlijsten? 
Hans de Haas.
13-6-2018 15:42
N.V.T.niet van toepassingMartin, Wim noemde het groeven ik noem het profielen. Voorbeeld hiervan op foto 0.36792 Keizerstraat hoek Jacob Pronkstraat. Deze zijn ook te zien op foto 5.09559. Een ander kansrijk gebied leek mij de Weteringkade, maar daar is het ook niet. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
13-6-2018 16:10
n.v.t.niet van toepassingDe officiële naam is denk ik cannelures.  
Stefan de Leeuw
13-6-2018 22:24
N.v.t.niet van toepassingZonder te willen zeggen dat de mening van Hans geen hout snijdt, Scheveningen blijft een optie, merk ik op dat ook in de Stationsbuurt iemand de groeven-/profielen-/canneluresguts wist te hanteren. Voorbeeld waar het alweer niet is: bb 6.14742 
Stefan de Leeuw
13-6-2018 22:36
Hoefkadeik weet het zekerBb 0.28383 met spionnetje, regenpijp en klompen. 
E. Petter
14-6-2018 09:25
Als gesteldik weet het zekerHeel mooi Stefan, ook te zien op 2.03513, voor wie niet de "speciale toegang" heeft. 
Stefan de Leeuw
14-6-2018 10:38
Hoefkade 41 hoek Jan Blankenstraatik weet het zekerBedankt, Erwin, de vlaggenstokhouder is nu ook in beeld.Volgens Delpher https://goo.gl/aspGxj betrof het een dubbel bovenhuis. 
Hans de Haas.
14-6-2018 11:13
Bekendniet van toepassingPrachtig gevonden, gefeliciteerd! Was ik toch eerst op het verkeerde been gezet, daarvan leer je dat niet alles waar is wat in de krant staat. Wel mis ik nog die hoog polig gestoffeerde viervoeter, voor de rest klopt alles. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
14-6-2018 11:21
Hoefkade 41 hoek Jan Blankenstraatik weet het zekerEindelijk is er dan het verlossende woord. Geweldig Stefan! Is dit een adres uit de Gele Gids? 
Stefan de Leeuw
14-6-2018 15:21
N.v.t.niet van toepassingNee Wim, niet de Gele Gids. Al vanaf mijn reactie dd 18-4-2018 14:48 was er het stemmetje dat Stationsbuurt riep. De bouwperiode van het pand beperkt natuurlijk het zoekgebied. Maar buiten dat zie ik een wat volkse dame met dito hond en dito vitrage, die min of meer uit het raam hangt boven twee klompjes met planten plus zelf gefröbeld reclamebord en die beschikt over een spionnetje. Dus hoef je eigenlijk niet te zoeken in de betere buurten zoals dichtbij de Freek; heb ik overigens toch wel gedaan. Pas nadat ik zo ongeveer alle mogelijke Haagse erkers had verkend, ben ik nogmaals de Stationsbuurt ingedoken met het inmiddels bekende resultaat. 
Martin Snuverink
14-6-2018 20:54
bekenchet is maar een ideeKnappe oplossing. Helaas kan ik het niet anders toetsen dan aan foto 1.10313 van Douwe (1943), maar geheel logisch en volgens verwachting. Complimenten! 

Reageer op Haags zoekplaatje 471
Naam    E-mailadres   
Waar?    Hoe zeker?   
Korte toelichting (maximaal 1000 tekens):

U kunt nog tekens typen




Haagse zoekplaatjes wordt u aangeboden door het Haags Gemeentearchief

Heeft u de smaak te pakken? Meer zoekplaatjes uit heel Nederland vindt u op www.zoekplaatjes.nl.       naar boven