Uw zoekopdracht

Haags Zoekplaatje 447

klik om te vergroten
Deze foto van omstreeks 1900 komt voor in een album van W.F. Duunk. De foto is in het album de eerste van vier soortgelijke afdrukken, waarvan 2 en 4 de molen aan de Madepolderweg laten zien. Mogelijk is dit dus een boerderij in de omgeving van de Madepolderweg.
Om volledig in te zoomen ga naar foto 4.00394. Om het album door te bladeren ga naar Familiealbum van Willem Frederik Duunk 2 - 27. (Deze foto staat op bladzijdenset 14).

Boerderij Vredenburg aan de Haagweg in Loosduinen.





naam/datumwaar?hoe zeker?toelichting
Martin Snuverink
26-8-2017 09:26
Annie Hoeve, bij einde Abe Lenstraweghet zou heel goed kunnenDe Madepolderweg heette vóór 1967 Madeweg en in 1900 Maeweg.
In de Oostmadepolder stonden alleen vier grote boerenerven (veehouderijen) met ten minste vier opstallen aan de rand van de strandwal, elk met een oprijlaan vanaf de Monsterseweg. Van oost naar west: Madestein (bij de Stenen Kamer), Emiliehoeve (oprijlaan is Beb Bakhuijsweg), Anniehoeve (Abe Lenstraweg is de vroegere oprijlaan) en Bloemendaal. Dieper in de natte en venige Madepolder stonden geen boerderijen.
Bloemendaal was in 1900 al een inrichting en valt dus af. Madestein is het niet, zo blijkt uit de beeldbank. Anniehoeve maakt een goede kans, maar is gesloopt bij de aanleg van het tuindersdorp Madestein rond 1970. Emiliehoeve bestaat in naam nog (afkickcentrum), maar herken ik niet in foto 5.01036. Van Anniehoeve heb ik geen beeldmateriaal gevonden, maar deze maakt een goede kans.
 
Martin Snuverink
26-8-2017 09:56
Betreft foto 4.00496 uit hetzelfde album. Heul aan het begin van de Madepolderweghet is maar een ideeBetreft foto 4.00496 uit hetzelfde album.
Het bruggetje gaat over een vaarwater. Dit is vermoedelijk de Heul over een zijvaart van de Nieuwe Vaart gezien in NW richting en heette ook Nieuwe Vaart (in het verlengde van de Wennetjessloot). De weg over de brug was dan het begin van de Madeweg (Maeweg) en ging langs de Molen Oostmade (buiten beeld) naar Monster.
 
Martin Snuverink
26-8-2017 14:07
Betreft foto 4.00496 uit hetzelfde album. Heul aan het begin van de Madepolderwegik weet het bijna zekerAlleen visueel bewijs ontbreekt. 
Stefan de Leeuw
26-8-2017 16:33
N.v.t.niet van toepassingIk vermoed dat Martin foto 4.00396 bedoelt. 
Martin Snuverink
27-8-2017 09:39
Betreft foto 4.00396 uit hetelfde album. Heul aan het begin van de Madepolderweg (Maeweg)ik weet het zekerFoutje, bedankt Stefan. Excuses.
Op foto 5.04797 is rechts het bruggetje (Heul) te zien, maar dan pakweg 28 jaar later. Helemaal inzoomen.  
Wim de Koning Gans (HGA)
30-8-2017 15:26
n.v.t.niet van toepassingBedankt Martin voor het duiden van foto 4.00396. Anniehoeve en Emiliehoeve zijn te zien op kaart z.gr. 0544 - http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/67c6bc67-e580-4280-ac2e-f7e8182b947a (kaart 1930) en luchtfoto 5.20096 van de RAF - http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/a7074067-2100-df5b-d5cd-517262bcb057. Vanwege de rondlopende weg neig ik toch naar Emiliehoeve. Ik zal nog een fragment van de 1:1000 kaart bijplaatsen maar die is van 1960, eerder is niet beschikbaar. 
1:1000 kaart O01 1960 
Wim de Koning Gans (HGA)
30-8-2017 16:04
n.v.t.niet van toepassingZoals Martin al stelde, kan het niet Emiliehoeve zijn op grond van foto 5.01036.
 
Martin Snuverink
31-8-2017 16:57
Boerderij Rustenburg, Loosduinseweg, t.p.v. Gooilaanniet van toepassingWim, dank voor je kaartbeeld. Eigenlijk heb ik het hiermee opgegeven dat dit erf in of bij de Oostmadepolder lag.
Intussen heb ik de boerderij gevonden op foto 0.46199. Dit is geen geniale vondst, maar een kwestie van geduld en een dosis geluk: gewoon in de beeldbank zoeken op boerderij (934 treffers, waarvan de 207e een voltreffer was). Daarbij is aangegeven dat dit de boerderij Rustenburg is. Daarover ben ik onzeker. Ten eerste heb ik op de andere foto’s van boerderij Rustenburg niets herkend. Pikant is dat de huizen op de achtergrond van foto 0.46199 de typische portiekwoningen zonder voordeuren aan de straat zijn van de Algemene Woningbouwvereniging, die bij mijn weten alleen in de wijk Rustenburg voorkomen. Deze huizen kan ik hier echter niet duiden.
De hoeve Rustenburg stand aan de Loosduinseweg aan het eind van een oprijlaan die later de Gooilaan zou worden.
 
Stefan de Leeuw
31-8-2017 17:27
N.v.t.niet van toepassingBuitengewoon knap gevonden, Martin. Mogelijk kijken wij naar de westkant van de Bussumsestraat. 
Hans de Haas
31-8-2017 22:30
Bekendniet van toepassingKlasse Martin, heel grote klasse, ik doe het er voor. Zeer verrassend en ik was op Madestein ook uitgekeken. Iets verder kijken kan soms geen kwaad zoals nu weer is bewezen. 
E. Petter
31-8-2017 22:40
Niet Rustenburg?het zou heel goed kunnenMartin twijfelt denk ik terecht. Op foto 0.46152 ziet Rustenburg er heel anders uit... 
E. Petter
31-8-2017 23:20
Escamplaan vanaf de Soestdijksekadehet is maar een ideeDe door Martin gevonden foto toont mogelijk de Escamplaan vanaf de Soestdijksekade. Zie de schoorsteen die nog steeds op streetview te zien is. De bebouwing er tegenover klopt dan ook. Boerderij Vredenburg? 
E. Petter
31-8-2017 23:31
Escamplaanik weet het bijna zekerZie ook foto 6.15078 met deze hoek. De schoorsteen is van Hus. 
E. Petter
31-8-2017 23:42
Boerderij Vredenburgik weet het bijna zekerHet wordt nog een leuke puzzel want de afbeeldingen van boerderij Vredenburg in de beeldbank komen niet overeen en ik ben inmiddels zeker van de Escamplaan... 
E. Petter
31-8-2017 23:59
Vredenburgik weet het zekerZie kaart z.gr. 2025 voor de positionering van Vredenburg. Het kan alleen maar die boerderij zijn. 
Martin Snuverink
1-9-2017 07:43
Boerderij Vredenburg, thans Monnickendampleinik weet het zekerE. Petter heeft gelijk, het is Vredenburg. Mijn twijfel was terecht.
Foto 0.46199 Is wat ouder dan van 1930. Het Laakkanaal moest nog gegraven worden. Ik schat 1924.. 
Wim de Koning Gans (HGA)
1-9-2017 11:28
Boerderij Vredenburgik weet het zekerBedankt Martin en Erwin voor deze fraaie oplossing. De beschrijving van foto 0.46199 ga ik verbeteren. Foto 0.65004 is nu dus een kandidaat-zoekplaatje. 
Ton van Rijn
2-9-2017 11:42
n.v.t.het is maar een ideehttp://www.geocities.ws/leyenburg/geschiedenis/boerderijen/boerderijen.html

Op deze link staat een foto waarop de gebouwen overeenkomen met die op foto 0.65004. Daar staat 'Vredenburg' onder, maar dat zou dan dezelfde vergissing kunnen zijn? 
Martin Snuverink
3-9-2017 10:55
n.v.t.niet van toepassingVermoedelijk heeft de houder van de geocities afbeelding foto 0.65004 als referentie gebruikt voor de identificatie als Vredenburg. Volstrekt begrijpelijk en legitiem, maar achteraf dus toch onjuist.
Hoe slecht de afbeelding op geocities ook is, er valt toch iets meer uit af te leiden dan uit 0.65004 alleen.
De boerderij (melkveehouderij) bestaat uit het boerenhuis met afgewolfd dak aan de frontzijde, melkkelder en opkamer. Erachter los ervan de stal met twee ventilatievoorzieningen op de nok en een hooizolder. De hooiberg staat naast de stal.
Links van het erf is een sloot, een breed talud en een boomloze weg, waarop bij geocities een fietser. De weg is evenwijdig aan de lengteas van de boerderij. Wat er op de achtergrond staat kan ik niet onderscheiden.
De kale bomen en laagstaande zon duiden op het winterhalfjaar. Dan is de foto naar N tot O genomen en loopt de weg naar NW tot NO.
Ik heb uitputtend gezocht op topotijdreis in Den Haag e.o., maar geen plek gevonden die in aanmerking komt.
 
Ton van Rijn
3-9-2017 12:02
n.v.t.niet van toepassingOp de kaart die E.Petter noemt (kaart z.gr. 2025) staat niet alleen 'Vredenburg', maar ook, aan de kant van de Haagweg, 'Vredenburch'. Misschien is dat minimale verschil in spelling aanleiding tot verwarring,, bv. m.b.t. 0.65004. 
Ton van Rijn
3-9-2017 12:17
n.v.t.niet van toepassingH. van Zon in zijn "Loosduinen in oude ansichten deel 4"geeft een antwoord op Vredenburch:
"Tussen de huidige Medemblikstraat en de Soestdijksekade stonden vroeger, voordat de nu nog bestaande woningen er werden gebouwd, enkele fraaie villa's. Een daarvan staat reeds in een vorig deeltje, maar de hier atgebeelde, in 1925 gefotografeerd en bewoond door J.J. Overwater, werd wel genoemd maar niet afgebeeld. Een beetje ten onrechte droeg deze woning de naam "Vredenburch", want die naam behoorde aan een boerderij, die stond op de plaats waar nu de Fatimakerk is neergezet. De bewoner van dit huis was gehuwd met de dochter van Piet van Beveren, wiens villa "Bella Vista" naast deze woning stond." 
Wim de Koning Gans (HGA)
4-9-2017 13:51
n.v.t.niet van toepassingWe hebben nu dus drie afbeeldingen van een boerderij Vredenburg die niet overeenkomen met 0.46199 waarvan we zeker weten dat het boerderij Vredenburg is:
1. Foto 0.65004
2. tekening Kl. A 1615
3. De afbeelding op Geocities
De tekening heb ik bekeken. Op de achterzijde staat: "Boerderij a/d Soestdijksekade 25/9 '27". Dit is voor zover ik weet niet het handschrift van een medewerker van het HGA. De toenmalige (het is een aanwinst van 1976) conservator heeft toegevoegd: "= boerderij Vredenburg (vgl. Foto Soestdijksekade nr. II 42)". Het kan dus een andere boerderij aan de Soestdijksekade zijn, op z.gr. 2025 is links van Vredenburg een naamloze boerderij getekend.
De bron van de afbeelding op Geocities kennen we helaas niet. Er is geen contactadres vermeld.  
E. Petter
4-9-2017 14:26
n.v.t.niet van toepassingDe naast Vredenburg gelegen boerderij zou de "Hoogwerf" moeten zijn (niet te verwarren met een tweede boerderij Hoogwerf aan de Zijdelaan).
Foto's 0.73676 en 0.44909 en ook twee prenten tonen deze boerderij, die niet overeenkomt met foto 0.65004.
Overigens zitten er ook nog twee foto's 0.53322 en 0.53351 in de beeldbank die ook "Hoogwerf" moeten voorstellen, maar waarvan ik me afvraag of dat wel om dezelfde (verbouwde ?) panden gaat. Op deze twee foto's zien we op de achtergrond o.a. panden zoals op de Loosduinseweg of Kamperfoeliestraat.
Het blijft nog wel even puzzelen dus.  
Ton van Rijn
4-9-2017 15:09
n.v.t.niet van toepassinghttp://www.europese-bibliotheek.nl/nl/boeken/Loosduinen_in_oude_ansichten_deel_3/100-107330/artikel/1#fragment

H. van Zon in "Loosduinen in oude ansichten, deel 3." lijkt in elk geval de bron van de Geocities-foto. De foto is nu scherp en vergrootbaar. Hij heeft er interessant commentaar bij:

"5. Ter plaatse van de huidige Fatimakerk aan de Escamplaan stond tot op het einde van de jaren twintig de boerderij "Vredenburgh", overblijfsel van een zeventiende-eeuws herenhuis, dat later weer terugviel tot hofstede. Oorspronkelijk werd deze ook weI de "Binnenwooningh" genoemd, vanwege de ligging, ver van de "straatweg" (Haagweg). De houten brug links lag over de scheidingssloot, welke overging in de zogenaamde Middelwatering, een belangrijke afwatering van de Oost-Escamppolder. Op de plaats van de sloot, rechts, loopt nu het water van het "Laakkanaal" langs de Soestdijksekade. Deze opname werd gemaakt in 1928, toen er sprake was van het graven van het genoemde kanaal."
 
Hans de Haas
4-9-2017 16:46
Leyweg / Volendamlaan?het is maar een ideeBij de oude brug van de leyweg over de Oude Haagweg stond een vergelijkbare boerderij. Dat herinner ik mij uit de tijd dat ik daar viste. Verder geen naam of afbeelding, dus een blinde gok. 
Martin Snuverink
5-9-2017 13:41
Foto 0.65004 is ook Vredenburg!ik weet het zekerMijn eigen “Loosduinen in oud ansichten deel 3” erbij gepakt en foto 5 met de tekst van H. van Zon nader bestudeerd. Ik kon niet geloven dat Van Zon hier onzin verkocht. Daarmee kwam ik tot de conclusie dat deze ansicht en foto 0.65004 wel degelijk boerderij Vredenburg verbeelden. 0.65004 is naar het Z genomen en de namiddagzon staat tussen ZW en Z. De hooiberg staat schuin t.o.v.de lengteas van boerenhuis en stal.
ZP 447 en zijn referentiefoto 0.46199 daarentegen zijn naar het NNO genomen en tonen beide eveneens een schuin staande hooiberg.
Het schattige oeroude huisje met zadeldak is op het eerste fotopaar niet te zien en gaat schuil achter het stalgebouw.
De meest saillante overeenkomst is wel de op foto 0.46199 aanwezige ventilatie-opbouw op de nok van het staldak die ook op 65004 te zien is. Ten tijde van ZP 447 was die ventilatievoorziening er nog niet. Op ZP 447 is het schuine dak en de schoorsteen van het boerenhuis nog huist te zien tussen de stal (rechts) en de schuur (links).
 
Martin Snuverink
5-9-2017 13:46
n.v.t.niet van toepassingDe Hoogwerf was de boerderij aan het eind van de oprijlaan ter plaatse van de huidige Medemblikstraat. Dit erf verdween bij de aanleg van het Escampkanaal. Aan het begin van de oprijlaan bij de brug over de Loosduinsevaart (thans vernieuwde voetbrug) stond een huizencomplex dat eveneens werd aangeduid als Hoogwerf. Ten slotte stond aan de Leyweg tussen de huidige Wormerveerstraat en Veenendaalkade een boerenerf dat op de topokaarten t/m 1892 ook de naam Hoogwerf droeg. Verwarrend, maar nu verder niet zo relevant. 
E. Petter
5-9-2017 15:01
n.v.t.niet van toepassingJe verwacht niet dat een boerderij zowel aan de voor- als achterkant een woonhuis heeft.
Maar nu je het zegt....inderdaad!
 

Reageer op Haags zoekplaatje 447
Naam    E-mailadres   
Waar?    Hoe zeker?   
Korte toelichting (maximaal 1000 tekens):

U kunt nog tekens typen




Haagse zoekplaatjes wordt u aangeboden door het Haags Gemeentearchief

Heeft u de smaak te pakken? Meer zoekplaatjes uit heel Nederland vindt u op www.zoekplaatjes.nl.       naar boven