Uw zoekopdracht

Haags Zoekplaatje 295

klik om te vergroten
Een foto uit de serie Momentopname uit het Haagsche straatleven, omstreeks 1910. Het HGA heeft hiervan een gerasterde reproductie, opgeborgen onder nummer 1.51425. Er staat in de beeldbank bij dat het de Grote Markt of Prinsegracht is, maar klopt dat wel?

Grote Markt 23-22, Den Haag.


naam/datumwaar?hoe zeker?toelichting
Martin Snuverink
27-2-2015 14:17
Laan Copeshet is maar een ideePrinsegracht of Grote Markt lijkt me onmogelijk. Ik schat de foto eerder van 1900 dan van 1910, met die hondenkar met 2 honden. Het is een brede laan met een middenrijweg en twee ventwegen, afgezoomd door grote bomen. Zoiets als de Laan Copes rond die tijd. Het centrale huis is symmetrisch en heeft 5 vensterassen. De souterrains hebben vensters tot onder het maaiveld. Een buitentrap van 3 treden loodrecht op de voordeur. Eclectische bouwstijl van rond 1880. Het moet te vinden zijn. 
H. de Haas.
27-2-2015 15:13
Onbekend.niet van toepassingVolgens mij is het een warme dag gezien het gedrag van de honden. De schaduw onder de kar loopt N/Z, dus kan het niet de Laan copes zijn. Ik zie een breed pand met brede biezen aan de gevel en 2 valkuilen in de straat. Dat vind je alleen in de binnenstad en ik zie hier geen brede laan in. De waterput ligt doorgaans in het midden van de weg, dus is dit een gracht of een kade, helaas geen naam op de kar en geen huisnummers.  
H. de Haas.
28-2-2015 00:29
Pletterijstraat?het zou heel goed kunnenHoewel er behoorlijk aan de straat is gesleuteld, staat daar een pand wat met de gevel overeenkomsten heeft inclusief valkuilen in de straat. Zie foto: 33635. 
Martin Snuverink
28-2-2015 09:27
onbekendniet van toepassingHans, een gracht in de binnenstad dus? Nu wordt het jaartal kritisch. In 1900 waren een aantal binnenstadse grachten nog niet gedempt, maar in 1910 wel. De gevel heeft zonwering en is dus geen zuidgevel en waarschijnlijk geen westgevel. Een gracht evenwijdig aan het Spui en dan de oostzijde?  
Martin Snuverink
28-2-2015 10:27
nvthet is maar een ideeArchitectuur lijkt op die van Herman Wesstra.
Wie heeft het boek van Peter van Dam "Dien deftige stijl die imponeert" uit 2013 en wil kijken of dit een van Wesstra's 130 Haagse werken is?  
Ton van Rijn
1-3-2015 19:14
n.v.t.niet van toepassingVoor Martin: Ik kan in Van Dam niets vinden...helaas! 
Ton van Rijn
1-3-2015 19:15
n.v.t.niet van toepassingVoor Hans: kijk nog even naar mijn vraag bij het vorige zp. a.j.b.

 
Stefan de Leeuw
1-3-2015 20:53
n.v.t.niet van toepassingVoor allen: ik heb dit weekend alle oude kades, grachten, singels, waters en sloten bekeken. De wallen ook, inmiddels onder mijn ogen. Het enige verband dat ik heb ontdekt is dat bb 0.75960 Wagner en Weber 363 Wagenstraat betreft en dat dit 364 is. Bierkades, Veerkades? Keine Ahnung. 
Martin Snuverink
2-3-2015 11:15
Niet in Den Haag?het is maar een ideeDank je wel, Ton. Opvallend is dat er geen trottoir is en dat de molgoot midden over de rijbaan loopt. Dit verschijnsel heb ik op nog geen enkele oude foto gezien. Er is ook al straatriolering. De Veerkaden hadden tot de demping in 1904 geen trottoir, dus in 1910 wel.
Prinsegracht?
In 1910 bestond de Jan Hendrikstraat nog niet. Tussen Boterwaag en Korte Beestenmarkt had de Prinsegracht NZ een gesloten gevelwand. De doorbraak Jan Hendrikstraat kwam pas in 1923 en kreeg in 1928 zijn naam. Hiervoor moesten de 4 panden Prinsegracht 7 t/m 13 wijken. Maar ook daar blijken geen mogelijkheden te zijn. Zie HGA 0.58722. Er waren daar ook trappen evenwijdig aan de gevel en er waren geen, zoals Hans de Haas die noemt, valkuilen.
Langzamerhand vraag ik me af of dit wel een Haagse foto is. 
Hans Klomp
2-3-2015 14:13
n.v.t.niet van toepassingBeste Martin, Inderdaad is de Jan Hendrikstraat pas in de jaren '20 doorgetrokken tot aan de Prinsegracht. Tot dat moment eindigde de straat bij de Laan. De naam van de straat dateert al van de 14e eeuw. 
Stefan de Leeuw
2-3-2015 14:44
n.v.t.niet van toepassingOmwille van het grachtenpatroon heb ik mij laten leiden door de 1900-kaart z.gr. 0049 waarop e.e.a. goed te zien is. Ook nog geen Vondelstraat in beeld. En wat Martin zich afvraagt, vraag ik mij ook af. W en W fotografeerde ook in andere grote steden, dus een foutje was zo gemaakt. 
Ton van Rijn
2-3-2015 16:08
n.v.t.het is maar een ideeKan het niet eventueel een plein zijn i.p.v. een gracht? 
Martin Snuverink
2-3-2015 22:42
Niet in Den Haag?het zou heel goed kunnenHans Klomp, ik heb mijn info uit De Straat waarin wij wonen van good old Cees Stal. De naam Jan Hendrikstraat werd in 1928 officieel. Dit doe overigens voor het zp niet ter zake.
De molgoot in het midden van de straat vind ik intrigerend en uitzonderlijk. Pas als iemand één voorbeeld geeft waar dit in Den Haag voorkwam, ga ik verder zoeken. . 
Ton van Rijn
3-3-2015 08:43
n.v.t.niet van toepassing2 details:
rechts naast het centrale huis lijkt een hek te beginnen (met een puntvormig versiersel bovenop de linkerkant)
achter het 2e raam links van de deur (gordijnloos i.t.t. de rechterramen) zijn twee witachtige apparaten zichtbaar, op verschillende hoogte) 
Ton van Rijn
3-3-2015 08:45
n.v.t.het is maar een ideeals je de dikte van de boom erbij betrekt, blijft er veel -donkers- over links boven: kortom een aan een kant vrijstaand huis met tuin/bomen 
Ton van Rijn
3-3-2015 08:46
n.v.t.het is maar een ideerechtsboven bedoel ik, sorry Wim 
Martin Snuverink
4-3-2015 11:49
Niet in Den Haagik weet het bijna zekerToch blijf ik nog even doorzeuren over die zonderlinge molgoot. Wie het anders ziet, reageer svp.
Een kade van een stadsgracht ligt op afschot naar de gracht, opdat hemelwater afstroomt naar de gracht. Op het ZP stroomt het hemelwater naar het midden van de straat en verdwijnt hopelijk in een rioolput. Hier zal dus geen open gracht zijn
Als het ZP van 1910 is en de gracht in 1902-1904 gedempt, zijn de bomen van voor de demping.
Foto 0.58040 toont zo’n molgoot op de Prinsegracht bij de Boekhorststraat in 1928; dit deel van de Prinsegracht was in 1881 reeds gedempt.
De boom staat op de rijweg, wat in Den Haag maar sporadisch voorkwam: Jan van Nassaustraat, (brede) Javastraat.
Let op speklagen: geprofileerd.
Het geheel wekt op mij de indruk van vergane glorie. 
Hans Klomp
4-3-2015 16:19
n.v.thet is maar een ideeBeste Martin. Inzake de Jan Hendrikstraat reageerde ik eerder op jouw bijdrage van 2 maart waarin je schreef "In 1910 bestond de Jan Hendrikstraat nog niet." Ik gaf toen aan dat de naam én straat al sinds sedert circa 1400 bestaan. Het is juist dat deze naam pas in 1928 OFFICIEEL is vastgelegd. Maar straatnamen werden pas, na het aannemen van de Gemeentewet in 1851 officieel geregistreed. Dat is ook zo in Den Haag gebeurd. Daarbij werden toen straten vergeten en soms fout benoemd. Blijkbaar is zoiets ook met de Jan Hendrikstraat gebeurd.  
Martin Snuverink
5-3-2015 10:57
n.v.t.niet van toepassingBeste Hans Klomp, in 1910 bestond het deel van de Jan Hendrikstraat tussen Prinsegracht en Laan nog niet. Dit heb ik bedoeld. Het bestaande deel was een smal straatje en heette volgens de plattegrond van Daniel Langeweg uit 1747 "Het Jan Hendrik Straatje". Volgens de plattegrond van Last en Lobatto uit 1868 heette het Jan Hendrik Straat. Nu heet het Jan Hendrikstraat.
Omdat deze kwestie sterk afleidt van het oplossen van dit boeiende zoekplaatje stel ik voor om hiermee deze openbare discussie te besluiten. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
10-3-2015 11:27
n.v.t.niet van toepassingMogelijk is dit dus niet in Den Haag. Aangezien het om een reproductie gaat ga ik er geen landelijk zoekplaatje van maken. Bij het Wiener Café uit dezelfde serie heb ik ook een tijd gedacht dat het niet in Den Haag was, en is de plek toch door Martin gevonden in de Wagenstraat. Dus je weet maar nooit. De foto blijft hier gewoon staan zodat iedereen kan reageren als er iets te melden is.
Overigens werd de foto hierboven eerst met een verkeerde verhouding getoond (te hoog), dat is nu verbeterd. 
Stefan de Leeuw
10-4-2016 17:04
Grote Marktik weet het bijna zekerIk zie op de NL zoekplaatjes site Dik Kralt een oplossing plaatsen: https://www.zoekplaatjes.nl/2300/images/2316L.jpg
en ik denk: eureka! Let op de twee rechtse panden. Ik kluun nog even verder door de andere bb Grote Markt foto's om meer zekerheid te verkrijgen. 
Stefan de Leeuw
10-4-2016 18:18
Als bovengenoemdik weet het zekerOp bb 0.24440 zie ik m.b.t. het linkerpand op het zpl dat er idd een souterrain onder zit en ook de dubbele band op de gevel. Ik vermoed sterk dat deze huizen voor de doorbraak plaats hebben moeten maken. Mogelijk heeft het HGA aanvullend (kaarten-)bewijs.  
Stefan de Leeuw
10-4-2016 19:12
N.v.t.niet van toepassingEn mocht het daar reeds Luthers(ch)e Burgwal o.i.d. heten: men duide mij niet euvel (om in stijl te blijven).  
Stefan de Leeuw
10-4-2016 21:45
N.v.t.niet van toepassingEn 6.11668 als toegift. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
11-4-2016 09:19
Grote Marktik weet het zekerWow Stefan! Een pover gedocumenteerd stukje Den Haag: de Grote Markt tussen Gerbrandstraat en Lutherse Burgwal. Foto 0.46808 laat Lutherse Burgwal 2 zien in 1932, op de hoek van de Groenendalstraat. In 1902 bestond de even zijde van de Lutherse Burgwal uit de nummers 2-28. Het hoogste nummer is nu 44 maar links van de hoek Gedempte Burgwal is 26 en de hoek is 32-44, dus er is niet vernummerd na de doorbraak van de Grote Marktstraat. De huizen op het zoekplaatje stonden dus aan de Grote Markt. Het 'donkers' achter de boom (Ton van Rijn 3-3-2015) kan ik nog niet verklaren. De kaart van Last Lobatto (1868) en foto 6.06106 laten zien dat tussen de Gerbrand- en Groenendalstraat 3 panden stonden.
Geweldige oplossing! 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
11-4-2016 09:42
al bekendniet van toepassingOok van mij een toegift. Op foto 0.58252 is bij inzoomen het in drieën gedeelde bovenlicht te zien. 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
11-4-2016 11:41
Grote Markt 23-22ik weet het zekerDe 1:1000 kaart J6 van 1923 laat al de doorbraak voor de Grote Marktstraat zien, maar de nummering maakt duidelijk dat 23-22-21 gesloopt werden. Op het zoekplaatje dus Grote Markt 23 (gedeeltelijk, links) en 22, sinds november 1899 woonhuis van de familie Bijllaard. Het woningregister vermeldt bij deze drie huizen "vervallen 19-1-1923". De nieuwbouw van De Volharding die in de plaats kwam van Grote Markt 24 kreeg de adressen Grote Markt 22, 23 en 24. 
Stefan de Leeuw
11-4-2016 12:50
n.v.t.niet van toepassingDus klopte het eerdere bijschrift in de bb redelijk wel en hebben wij in eerste instantie met de diverse neuzen gekeken. Goed dat 22-23 en de doorbraak nu wat beter gedocumenteerd zijn. In De Volharding was omstreeks 2000 mijn vrouw manager van Randstad Uitzendbureau dat het gebouw fraai gerenoveerd heeft en ben ik er met enige regelmaat binnen geweest, grappig. 

Reageer op Haags zoekplaatje 295
Naam    E-mailadres   
Waar?    Hoe zeker?   
Korte toelichting (maximaal 1000 tekens):

U kunt nog tekens typen




Haagse zoekplaatjes wordt u aangeboden door het Haags Gemeentearchief

Heeft u de smaak te pakken? Meer zoekplaatjes uit heel Nederland vindt u op www.zoekplaatjes.nl.       naar boven