Uw zoekopdracht

Haags zoekplaatje 11


Deze foto is afkomstig uit een fotoalbum dat het bouwbedrijf Lorrie rond 1910 liet maken om zijn bouwprojecten te documenteren. We zien de achterkant van een Jugendstil bedrijfspand (?) met windvaan, geschilderde decoraties en een uit steen gehouwen wapen (zie detailfoto's). De begane grond is hoger dan hier te zien is! Het gebouw rechts is veel soberder uitgevoerd, maar vanwege de overeenkomst in de glas-in-loodramen hoort dit waarschijnlijk bij het gebouw in het midden. Dit is niet het eigen bedrijfspand van Lorrie aan de Denneweg 26-28 (in het Lissabon).

Wie weet waar dit is?
klik om te vergroten
Detail boven linkerraam eerste verdieping. Klik om te vergrotenDetail boven rechterraam eerste verdieping. Klik om te vergrotenklik om te vergroten



Bakkerij op het binnenterrein van de firma Nieuwerkerk, Lange Voorhout 92-94 en Smidswater 4, Den Haag.


naam/datumwaar?hoe zeker?toelichting
b van onzen
15-10-2004 19:31
frederikstraat bij mauritskadehet zou heel goed kunnen  
Martin Snuverink
17-10-2004 22:37
Nog geen ideeniet van toepassingHet is merkwaardig dat dit de achterkant is. Achterkanten uit die tijd zijn doorgaans niet of weinig versierd. Is dit wel zeker de achterkant? 
H de Haas
18-10-2004 02:35
Loosduinseweg Hondiusstraat?het is maar een ideeHet muurtje links doet mij denken aan het doodlopend stukje van de Hondiusstraat, dan zou het de achterkant van de Loosduinseweg kunnen zijn aan de rechterkant en een laag huis op de hoek van de Lynckenstraat. 
Haags Gemeentearchief
18-10-2004 10:01
?niet van toepassingIk kan niet helemaal uitsluiten dat dit toch een voorkant is. Het zou dan een straat moeten zijn met voortuinen/erven. Wat hiertegen pleit:
- de stenen scheidingsmuur links
- het pand in het midden lijkt een zelfstandig gebouw maar dan zou het geen ingang aan de straat hebben.

In reactie op de suggestie van Hans de Haas: tussen de Hondiusstraat en de Loosduinseweg bevonden zich een paar hofjeswoningen, toegankelijk via een doorgang tussen Loosduinseweg 619H en 627A. Van deze plek is geen fotomateriaal voorhanden, maar aangezien Loosduinseweg 619H een woonhuis met achterbouw is, kan ik me niet voorstellen dat het dit punt zou zijn.
 
Martin Snuverink
21-10-2004 21:39
Binnen de singels of omg. smalle Javastr./Frederikstr.het zou heel goed kunnenHet witte huisje kan van een hofje zijn. De muur scheidt dan het hofje van de ruimte van het Jugendstil-pand. De voorzijde hiervan kan goed. Het pand rechts hoort ws niet hierbij en kan de ingang buiten beeld hebben. Er zijn vast fotoboeken over Haagse hofjes die kunnen helpen, maar ik heb ze niet. Let op: de gevel van het witte huisje staat in een vlak achter dat van het Jugenstil-pand.  
Joop Bleyie
24-10-2004 11:38
n.v.thet zou heel goed kunnenDat het witte huis in een vlak staat lijk mij onwaarschijnlijk, als dat zo zal zijn moet je de breedte van de dakgoot moeten zien, de dakpannen eindigen ook tegen het pand
Het witte huis staat volgens mijn 1 a 1,50 meter naar achteren
 
Martin Snuverink
25-10-2004 23:00
niet van toepassingniet van toepassingSorry Joop, ik had het woordje "niet" vergeten. Het is juist opvallend dat de gevels niet in 1 vlak staan! Dit heb je goed gezien! 
Lies de Lange
26-10-2004 12:45
bleijenburghet zou heel goed kunnenin die buurt zijn meer gebouwen van dit soort te vinden 
Caroline
2-11-2004 16:40
Volgens mij is het de achterkant van het verpleeghuis aan de toussaitkadeik weet het bijna zeker 
Haags Gemeentearchief
3-11-2004 12:59
niet de Toussaintkadeik weet het bijna zekerHet verpleeghuis aan de Toussaintkade, is dat niet het pand dat helemaal doorloopt van de Toussaintkade naar de Bilderdijkstraat? Ik ben er gisteren even langsgefietst, en heb ook luchtfoto's bekeken. Dat pand (Adena?) is het beslist niet. Het forse hoogteverschil tussen het middelste huis en het witte huis komt aan de Toussaintkade niet voor. 
Joop Bleyie
4-11-2004 23:23
Nog niet van toepassinghet is maar een ideeHet detail boven het rechter raam stelt een voorstelling voor dat er iets van een bakkerij in het pand is gevestigd of was gevestigd, de voorstelling bestaat uit een deegrol en twee garde, en nog iets wat ik niet kan thuisbrengen, op het geheel staat een beslag kom.
Op de andere afbeelding lijkt het mij om 2 deegspanen te gaan, afgedekt met iets wat de bakkerij voort brengt, (een rond brood ??)
 
Haags Gemeentearchief
8-11-2004 16:28
?niet van toepassingIk ga mee met de suggestie van Joop Bleyie, dus een bakkerij of broodfabriek. De Hoop aan de N.W. Buitensingel leek mij een goede mogelijkheid, maar die valt helaas af omdat dit gebouw geen binnenplaats had. Bilderdijkstraat 139, Elandstraat 142-144 en Sumatrastraat 43 kunnen het ook niet zijn. 
Joop Bleyie
8-11-2004 22:54
?niet van toepassingHet hoef niet perse een pand te zijn waar iets werd gebakken, het kan ook een pand zijn waar een school voor Bakkers / Koks in is gevestigd, een gildenhuis is ook een optie 
H de Haas
12-11-2004 15:14
Gezien de voorgaande reactie's misschien de banketbakkersschool aan het Lamgroen, ook een optie?niet van toepassing 
Haags Gemeentearchief
15-11-2004 16:01
?niet van toepassingIn reactie op de twee vorige suggesties:
- de gilden zijn rond 1800 afgeschaft, dus ik denk niet dat er rond 1910 nog een gildenhuis in Den Haag gebouwd is
- de Banketbakkersvakschool aan de Ammunitiehaven had een achteringang aan het Lamgroen, maar deze school is pas in 1950 geopend. 
Jan Waasdorp
3-1-2005 15:38
Lange Lombardstraatik weet het bijna zekerAan de lange Lombardstraat hoek Lage Nieuwstraat bevindt zich een "zusterhuis"de rechterzijkant is te zien vanaf de speelplaats van de Mr.Schabergschool.(Westeinde 68a)
volgens mij is dat deze kant 
Haags Gemeentearchief
4-1-2005 16:44
Niet het zusterhuisik weet het zekerInmiddels heb ik contact gezocht met Jan Waasdorp over zijn suggestie. Zijn herinnering blijkt terug te gaan tot begin jaren '40. Niet dat een dergelijke herinnering per definitie onbetrouwbaar zou zijn, maar het bedoelde pand, Lange Lombardstraat 35, is van na 1923. Op grond van de bouwstijl en datering van het zoekplaatje kan het onmogelijk Lange Lombardstraat 35 zijn.  
JAAP ROG
15-1-2005 21:28
LAMGROENhet is maar een idee 
T. de Korte
15-2-2005 19:42
Dit gebouw staat/stond ergens aan de Scheveningseweg.het zou heel goed kunnenNet na het Catshuis (gezien vanaf Den Haag richting Scheveningen) staan huizen waar dit huis best zou kunnen staan. 
d.kralt
13-3-2005 12:58
geen ideeik weet het bijna zekerBij de uitvergroting van het rechtse detail lijkt mij bovenin het getal "21" te staan en rechtsonder de letter "S". Wellicht bouwjaar en initialen? 
Wim de Koning Gans
14-3-2005 10:19
n.v.t.niet van toepassingHet detail waar de heer Kralt het over heeft, is een familiewapen. Het lijkt mij niet dat daar cijfers en letters in staan, en het bouwjaar lijkt mij ook vroeger dan 1921. 
Martin Snuverink
17-3-2005 13:26
Tussen Kortenbos en Westeinde?het is maar een ideeWim, alvorens daar verder te speuren, is het gebied tussen Westeinde en Kortenbos al bekeken? 
Wim de Koning Gans
17-3-2005 13:42
n.v.t.niet van toepassingMet deze foto heb ik nog geen 'veldwerk' verricht. Het is de vraag of vanaf de straat dit pand te herkennen valt, mogelijk komen de banden van donkere (groen geglazuurde?) baksteen ook in de voorgevel voor. Een onderzoek aan de hand van luchtfoto's geef ik meer kans op succes, maar dat moet dan in de originelen. Eventueel wil ik daar graag alle medewerking aan verlenen.  
Ruud v. Groeningen
16-4-2005 20:19
Hooigrachtniet van toepassingHet is de achterkant van het huis vanaf de Hooigracht gezien. 
Haags Gemeentearchief
18-4-2005 11:45
Niet aan de Hooigracht of Laan van Roos en Doornik weet het bijna zekerNaar aanleiding van de laatste tip heb ik luchtfoto's bekeken van Hooigracht en Laan van Roos en Doorn, maar ik zie helaas geen enkel aanknopingspunt met het zoekplaatje. Wanneer de heer Van Groeningen 'het huis' nog wat kan specificeren, graag. 
H de Haas
1-6-2005 15:15
Geen idee.niet van toepassingTijdens een rondvaart door de stad heb ik speciaal op de details van het zoekplaatje gelet, met name aan de Hooigracht. Ik heb het niet gezien en mogelijk is dit tijdens het bombardement in 1945 verloren gegaan. 
Guus Schouten
4-8-2005 20:15
Achterzijde van het pand aan de Elandstraat hoekje Helmerstraat waar de kerk staat. Het huis was de paroggie van de kerk.het zou heel goed kunnenDe blinde muur waar je tegen aankijkt is de muur van de kerk. 
Haags Gemeentearchief
10-8-2005 11:10
Niet bij de Elandstraatkerkik weet het bijna zekerDe pastorie van de Elandstraatkerk bevindt zich in de Da Costastraat. Dit bijgebouw van de kerk heeft wel enige overeenkomst met het zoekplaatje, maar de foto met nummer 0.16536 (op te roepen door 15288 in te vullen bij vrij zoeken) laat zien dat de achtergevel een puntvorm heeft. Ook met de 1:1.000 plattegrond kan ik het niet rijmen.
 
BeejEm
3-10-2005 15:18
n.v.t.niet van toepassingAls je goed kijkt, zie je dat de ingang van het pand in het midden voor (minstens) driekwart achter het pand rechts verscholen zit. Dus oorspronkelijk was dit, neem ik aan, wel de voorkant van het middelste pand. Het middelste pand zal rechts buiten beeld ook nog (minstens) twee raampartijen hebben (gehad).
Bovenop het middelste gebouw lijkt links een soort oberfiguur te staan?
 
Fred van Kampen
16-11-2005 13:00
Bezuidenhoutseweg, een van de panden ssen de laan van NOI en het SER gebouwhet zou heel goed kunnenAchtergevel staat tegen de sloot langs het Haagse Bos? Belendende gebouwen en achtergevel zelf is mogelijk gedeeltelijk gesloopt/verbouwd. 
M. Spaans Azn.
15-12-2005 10:26
geen ideeniet van toepassingOp een van de bijgevoegde detailfoto's is duidelijk een familiewapen te zien. Na wat speurwerk, blijkt dit het familiewapen van de familie Hop te zijn. Gevierendeeld in I. en V. een vogel (Hop) met de kop naar links omgewend, staande op een bol; in II. en III. twee toegewende vleugels, beladen met een hartschild. Is hier oud materiaal hergebruikt ?? 
c.g.marseille
27-3-2006 21:39
het Om en Bijhet zou heel goed kunnenhet huis van de fam. Blaauw waarachter een kleine bakkerij. Rechts de gevel van het (vervangende) Rode Kruis Zkh.
Lin ks waren hofjes met witte huizen.
situatie zoals mij bekend in l950.
Dus tegenover het Gem.Zkhuis Zuidwal. 
Haags Gemeentearchief
28-3-2006 09:29
Niet het Om en Bijik weet het zekerHet hervormde Oude Mannen- en Vrouwenhuis (Om en Bij 1) zat niet vast aan het buurpand nr. 2 (Rehoboth). Dus de situatie komt helaas niet overeen met het zoekplaatje. 
Wim Wehrmeijer
5-7-2006 17:42
gen ideeniet van toepassingVolgens mij zou het wel degelijk een achterkant kunnen zijn want voordeuren kan ik niet ontdekken. 
john rijnvis
31-7-2006 14:24
geen ideehet is maar een ideewat staat er op het dak voor de schoorsteen het lijkt wel een schoorsteenveger daar lijkt het wel veel op 
Martin Snuverink
8-10-2006 10:09
Keizerstraat 344-348 Scheveningenhet zou heel goed kunnenVoortbordurend op het thema brood bakken: Keizerstraat 346 (Scheveningen) was een Hus-broodfabriek in Jugendstil Kan het de achterkant hiervan zijn? Er waren grote en dichtbebouwde achterterreinen die grensden aan de Werfstraat met al zijn hofjes en krotten. Vorm en bouwstijl hebben overeenkomsten (plat dak). De figuur op de schoorsteen lijkt mij een wat groot uitgevallen gek. 
Martin Snuverink
9-10-2006 12:54
Keizerstraat 348het zou heel goed kunnenHet bedoelde pand is nu Albert Heijn. Het dateert van voor de grote sanering en de aanleg van de Jurriaan Koktraat. Aan de achterkant is veel veranderd. Als het hier is, is er niets ouds van terug te vinden. Als er geen foto's van bestaan, lijkt me positief bewijs alleen mogelijk aan de hand van bouwtekeningen. 
Wim de Koning Gans
9-10-2006 14:04
n.v.t.niet van toepassingHet pand aan de Keizerstraat dat Martin bedoelt beslaat op de 1:1000 plattegrond uit 1922 een grote L-vormige kavel: het loopt door tot 25-30 meter achter de rooilijn en loopt ook door achter het buurpand aan de zeezijde. Een volgebouwde binnenplaats? Met de situatie van 1922 valt het zoekplaatje niet te rijmen, maar toen was het buurpand aan de zuidzijde al gesloopt voor de Jurriaan Kokstraat.  
Martin Snuverink
25-3-2007 16:45
Van Ostadestraat 10het is maar een ideeTelefoongids 1915: G. J. Benier, fabrikant van bakkerijwerktuigen, Van Ostadestraat 10. Zie foto 0.73054. Zou dit de achterkant of binnenplaats kunnen zijn? 
Wim de Koning Gans
27-3-2007 15:27
Niet Van Ostadestraat 10ik weet het zekerVan Ostadestraat 10 is op een plattegrond van 1925 een rondom vrijstaand pand met een diepte van naar schatting 45 meter. Aan de rechterkant was de ingang van een hofje, wat de verspringing van de huisnummers verklaart. Het pand rechts op foto 0.73054 zal van na 1925 zijn. Van Ostadestraat 10 bestaat aan de voorzijde uit twee verdiepingen en de plattegrond wijst niet op een achter-aanbouw. 
d.kralt
do 6-12-2007 00:49:00
geen ideehet is maar een ideeOp 15 december 2005 heeft M. Spaans Mz. geconstateerd dat in een van de detailfoto's het familiewapen van de baron van Hop voorkomt (jawel van de Haagsche Hopjes). Deze hopjes werden geproduceerd de P. Nieuwerkerk & Zn, Lange Voorhout 92. In de Haagse beeldbank komt onder nummer 6.05722.01 een foto voor van de werkplaats van de firma Nieuwerkerk en die foto komt uit de verzameling van aannemer Lorrie.  
Wim de Koning Gans
do 6-12-2007 12:23:03
Niet Lange Voorhout 92 of 94ik weet het bijna zekerLange Voorhout 92 en omgeving had ik al eerder bekeken. Foto 0.43773 en 0.43774 laten de achterzijde zien van van 92-84 en 94-84, in 1939. Helaas zie ik geen enkel aanknopingspunt. Ook op luchtfoto's van rond 1925 vind ik de panden van het zoekplaatje niet terug rondom Lange Voorhout 92. De mogelijkheid dat het in de tuin daarvan was en wel aan het Smidswater, kan ik niet uitsluiten maar het klopt niet met de 1:1000 plattegrond van 1914.  
E.Arndt
zo 20-1-2008 18:33:55
Oude HBS,tegenwoordig grote Pyr,aan de Waldeck Pyrmontkade te Den Haaghet zou heel goed kunnen 
P.van geest
za 14-6-2008 03:38:07
oude haagweg ik weet het bijna zekermijn opa en vader hadden vroeger een meubelfirma /timmer fabriek aan het slijkeinde
ook deden zij complete verbouwingen en kozijnen etc etc
ik heb een aantal jaar geleden toen mijn opa overleed
heel veel foto's gezien van panden die zij verbouwd/opgeknapt hebben
1 vd panden was dit pand op de foto
ik ben er zelfs ooit nog eens geweest ,toen het pand inmiddels al in verval was geraakt en de gevel niet meer van die mooie "punten" had
inmiddels een platdak met recht booibord
windvaan kan ik me niet meer herinneren
wel was veel van het gebrande glas in lood niet meer aanwezig
welke hoogte het nou precies was weet ik niet ,maar volgens mij is daar op een gegeven momnet nieuwbouw gekomen
verderdoor op de oude haagweg (Thv de gamma) zijn ook nog zulke bedrijfspanden te vinden 
Wim de Koning Gans
vr 4-7-2008 12:02:22
n.v.t.niet van toepassingGeachte P. van Geest, bedankt voor uw interessante suggestie. Helaas zie ik op de in het HGA aanwezige foto's van de Oude Haagweg geen panden die overeenkomen met het zoekplaatje. Zijn die foto's van verbouwde panden nog in uw familie aanwezig? Het zou interessant zijn om ze voor het HGA te kunnen scannen. 
drs. J. van der Ven
zo 15-3-2009 13:09:21
Smidswater 26het zou heel goed kunnenMogelijk is het Smidswater 26, het woonhuis van Lorrie. Het pand heeft tegenwoordig een andere achterzijde, echter aan de voorkant is te zien dat het pand oorspronkelijk twee puntdaken had. Smidswater 26 pand grenst aan het het hoekhuis op de hoek met de Jagerstraat. De onderzijde van dit pand was een bedrijfsruimte en had aan de tuinzijde een blinde muur. De bovengelegen verdiepingen werden (voor zolang ik het pand ken) gebruikt als woonruimte. 
Wim de Koning Gans
ma 16-3-2009 18:59:27
Niet Smidswater 26ik weet het bijna zekerDe foto komt uit een album van Lorrie, waarin de voorzijde van Smidswater 26 voorkomt: foto 6.05720. Daarop zie ik aan de rechterkant van nummer 26 geen pand met een zolder als tweede verdieping. Ook is te zien dat de derde (!) verdieping van Smidswater 26 toen al een plat dak had. 
Richard de Bruijn
di 16-3-2010 15:04:48
Binnenplaats Slagerij Dungelmann. Hoogstraat/Papestraat.het is maar een ideeJarenlang heb ik gewerkt bij de Fa. Dungelmann in Den Haag. Als ik met de fiets uit school kwam moest ik altijd de poort in de papestraat in. Vanaf de binnenplaats kwam ik dan in de keuken die achter de winkel lag.  
Hans Klomp
zo 20-2-2011 21:57:09
Kazernestraat 110-112, achterzijdehet zou heel goed kunnenNieuws van den Dag, 15-02-1906: Te huur: winkelhuis met woning plus achterhuis met aparte ingang. Aan de Kazernestraat bij de Denneweg. Te bevragen bij J.P.J. Lorrie. Wellicht is dit Kazernestraat 110-112. De aanblik van dit pand via Google earth staat het jaartal 1906 niet in de weg. Denneweg 114 is een laag pand hetgeen overeenkomt met het zoekplaatje. De achteringang kan hebben gelopen via het zijstraatje naast Kazernestraat 106.
Voor de hoge schoorsteen zie foto 0.36350. De hoge dakopbouw klopt echter niet met het zoekplaatje.  
Stefan de Leeuw
do 24-2-2011 17:02:00
Suggestieniet van toepassingKijk eens op www.bartbonarius.nl/ waarover ik lees "achterkleinzoon van de Haagsche Art Nouveau aannemer/architect J.P.J. Lorrie (1861-1945)". Is daar al eens contact mee geweest? 
Wim de Koning Gans
do 24-2-2011 17:10:21
n.v.t.niet van toepassingDe foto is een reproductie uit het album van Lorrie, in familiebezit. Degene die het album voor reproductie uitleende wist niet waar deze foto gemaakt is. 
BeejEm
do 2-6-2011 11:46:07
Omgeving Boomsluiterskade / -water / Ziekenhet is maar een ideeKan links van de windvaan het bovenste gedeelte van een scheepsmast zijn, met links van het huis scheepstouwen ? 
BeejEm
12-8-2012 10:41
Groenewegje 46-47, achterzijdehet is maar een ideeVergelijk foto "Groenewegje 35-37" (voorzijde).
http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/8112d418-f14a-46e5-8216-c8bccb32d0d0 
Chris Triep
12-8-2012 12:27
Groenewegje 144ik weet het bijna zekerHet betreft n.m.m. de achterzijde van het pand van P. van Dalen, Fabriek van Bakkerijgrondstoffen. Zie foto nr. 0.22590 in de beeldbank. Het pand rechts op het ZP is nr. 145. Beide panden nr. 144 en 145 bestaan nog. 
Chris Triep
12-8-2012 18:43
Groenewegje 144het is maar een ideeAanvulling.
Bij nader inzien toch wat minder zeker. Indien het Zp van 1910 of daarvoor is kan het niet de fabriek van P. van Dalen zijn geweest. De door mij aangehaalde foto is tenslotte van 1950. Mogelijk kwam deze fabriek er pas na WOII. Een snelle scan leert dat het pand in 1920 door de Fa. Vettewinkel&Zn, fabrikant in verfwaren is betrokken. Deze firma zat er in 1939 in ieder geval ook nog. Wat er vr 1920 zat en of er toen ook aan "brood" werd gedaan, zou ik nog in het HGA moeten nagaan. Vanzelfsprekend is dit slechts relevant indien het werkelijk om het bewuste pand gaat 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
13-8-2012 09:14
Niet Groenewegje 144ik weet het zekerChris, fijn dat je probeert deze zoektocht nieuw leven in te blazen. Groenewegje 144 is het helaas niet. Op foto 0.67802 is dit pand ook te zien na afbraak van de hoek. De 1:1000 kaart van 1923 laat een volledig bebouwde hoek zien, er was dus geen binnenplaats. Ook de zolderverdieping van Groenewegje 144 klopt niet met het zoekplaatje.  
Hans Klomp
13-12-2012 15:16
Kazernestraat 110-112het zou heel goed kunnenIndertijd deed ik de suggestie dat het Kazernestraat 110-112 betrof. Tot nu toe heb ik daar geen onderbouwde tegenargumenten voor gezien. Wellicht kan Wim deze optie nog eens nader onderzoeken? 
Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)
13-12-2012 17:21
Niet Kazernestraat 110-112ik weet het bijna zekerHans, een tegenargument heb je zelf al genoemd: het hoge dak. Je zou verwachten dat dat van de achterkant te zien is. Het achterhuis dat in de krant wordt genoemd zie ik op het zoekplaatje niet. Op de 1:1000 kaart van 1914 zie ik geen overeenkomend beeld, ik zal een uitsnede later toevoegen zodat iedereen zelf kan oordelen. 

detail 1:1.000 kaart 1914
Wim de Koning Gans
25-9-2013 12:47
n.v.t.niet van toepassingBij deze foto kan ik niet helemaal reconstrueren hoe de beschrijving van Bart Verbrugge is in zijn "Assimilatie als therapie" uit 1981. De volgorde van de reproductienegatieven en de lijst van Verbrugge sluiten niet goed op elkaar aan. Er is een extra interieurfoto (Haags zoekplaatje 198) die niet in de lijst staat, daardoor zijn twee bechrijvingen van Verbrugge mogelijk van toepassing op deze foto. De eerste is "Smidswater 26, achterzijde" (1896-97), de tweede "Lange Voorhout 92/92, 'lokaal' van de hopjesfabrikant fa. Nieuwerkerk" (ongedateerd). Als ik uitga van de volgorde van de reproductienegatieven zou het de tweede moeten zijn. Beide locaties zijn hier al genoemd en onderzocht, helaas zonder dat enig visueel bewijs daarvoor te vinden was. Veel wijst richting firma Nieuwerkerk. Ik zal nog eens kijken naar beide mogelijke locaties op de Gemeentekaart van rond 1900. Datering zou in ieder geval rond 1896-1899 moeten zijn. 
Wim de Koning Gans
26-9-2013 16:07
n.v.t.niet van toepassingHierbij de gedetailleerde kaarten van Lange Voorhout/Smidswater in 1892 (Gemeentekaart) en 1914 (1:1000 kaart). Voor het pand van Nieuwerkerk (Lange Voorhout 92) en het achterliggende Smidswater 4 is er nauwelijks verschil tussen beide. Noch voor Smidswater 26, noch voor Lange Voorhout 92/Smidswater 4 kan ik een match zien, maar als iemand anders een aanknopingspunt ziet, hoor ik dat graag. Zowel bij Lange Voorhout 92 als 94 waren achterhuizen aanwezig en op het zoekplaatje zie ik die niet. Dat aan de achtergevel van Smidswater 26 het wapen van Hop gezeten zou hebben, is ook niet echt aannemelijk.
klik om te vergroten

klik om te vergroten  
Wim de Koning Gans
7-10-2013 15:40
Lange Voorhout 92het zou heel goed kunnenInmiddels heb ik wederom een blik mogen werpen in het album van J.P.J. Lorrie. Deze foto volgt na modemagazijn Meddens aan de Hofstraat (Hofspui) en wordt gevolgd door het interieur van de hopjesfabriek van Nieuwerkerk (foto 6.05722, waarnaar D. Kralt al eerder verwees). Bart Verbrugge beschrijft de foto zonder voorbehoud als "Lange Voorhout 92/94, 'lokaal' van de hopjesfabrikant Nieuwerkerk". Ook vanwege het wapen van Hop moet dit haast wel de firma Nieuwerkerk zijn aan het Lange Voorhout 92. Dat de situatie niet te herkennen is op latere foto's en ook niet op de gedetailleerde kaarten, valt te verklaren. Uit de registers van bouwaanvragen blijkt dat er de volgende verbouwingen waren van Lange Voorhout 92:
1899 verbouw
1902 aan- en opbouw
1904 uitbreken muur achterhuis
Definitief bewijs ga ik proberen te vinden in de bouwtekeningen van Lange Voorhout 92 maar ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het daar moet zijn of aan het achterliggende Smidswater 4 dat ook in gebruik was bij Nieuwerkerk (zie foto 0.64768). 
Wim de Koning Gans
10-10-2013 11:22
Binnenterrein Lange Voorhout 92-94/Smidswater 4ik weet het zekerDe bouwtekeningen van Lange Voorhout 92 geven volledige duidelijkheid. Op een tekening van 1899 staat dit bijgebouw getekend. De functie was die van bakkerij. Uit de plattegronden blijkt dat het een achterbouw was van Smidswater 4, we kijken op het zoekplaatje dus richting Smidswater en het pand met witte achtergevel is Smidswater 5.
Na 9 jaar is er dan eindelijk duidelijkheid. Dank aan alle speurders die hebben meegedacht, met name Martin Spaans die het wapen van Hop vond en D. Kralt die eerder op deze locatie wees. 




 
Wim de Koning Gans
10-10-2013 21:38
n.v.t.niet van toepassingP.S. de architect lees ik als F. Nieuwerkerk. 
peter van dam
7-4-2014 20:37
zoekplaatjehet is maar een ideearchitect F, Nieuwerkerk is

in ieder geval architectenbureau
Nieukerken 
peter van dam
7-4-2014 20:39
zoekplaatje 11het is maar een ideesorry correctie moet zijn architect
Frits Nieuwerkerk

heeft veel gebouwd in Bezuidenhout 
Reageer op Haags zoekplaatje 11
Naam    E-mailadres   
Waar?    Hoe zeker?   
Korte toelichting (maximaal 600 tekens):

U kunt nog tekens typen